Can Montguix: el diari personal de Carles Fontserè
Els diaris personals s’escriuen en llibretes. Normalment. Però hi ha qui, a vegades, els escriu en altres suports. A Porqueres (Pla de l’Estany) hi ha una casa que ve a ser una mena de diari personal. En comptes de llibreta, s’ha fet servir la finca coneguda com a Can Montguix. Una casa convertida en taller, un espai curull d’objectes, mobiliari, obres d’art, on el temps es va aturar fa uns quants anys i s’hi manté intacte. Però el taller de qui? L’espai de qui? Doncs l’espai, el taller, de Carles Fontserè i Carrió (Barcelona, 1916 — Porqueres, 2007), conegut sobretot com a cartellista de referència durant la República i la Guerra Civil.
A Can Montguix hi arriba després d’un llarg recorregut vital, sovint novel·lesc, des de la seva Barcelona natal, passant, en primer lloc, per les misèries de l’exili a França, on topa amb l’ocupació nazi durant la Segona Guerra Mundial i l’amor de la seva vida, Terry Broch, nord-americana d’origen català. Posteriorment, s’estableix a Nova York el 1950 sobretot com a fotògraf, on col·laboraria amb Salvador Dalí, després del seu pas per Mèxic com a escenògraf de Mario Moreno, Cantinflas, fins al seu retorn a Catalunya el 1973.
A l’Espai Fontserè, que ofereix visites guiades amb cita prèvia, s’hi respira vida, unes rutines diàries i molt solatge en un racó idíl·lic proper a l’estany de Banyoles que el temps ha volgut convertir en una casa museu ben singular. Una casa que il·lustra el llegat d’aquest artista tan polifacètic: pintura, dibuix, cartells, objectes, fotografies i tot allò que omplia el present del tàndem Fontserè-Broch fins a la pausa definitiva que ho ha convertit tot en el túnel del temps.
Hem pogut explicar aquesta història gràcies a la col·laboració dels nostres subscriptors.
Tots fan possible el periodisme de LA MIRA.
Jordi Borràs Abelló
Cap de fotografia