El poble, la serenor d’un espai segur
Tornar a casa no és cap pas enrere. Sovint, prop de les arrels és on més s’avança. L’Eva Mascarell Sérvulo (1989) fa nou anys que va tornar a la Ràpita, on ha subordinat l’ambició laboral a altres prioritats: la vida, la família, el benestar i el temps
Hem pogut explicar aquesta història gràcies a la col·laboració dels nostres subscriptors.
Tots fan possible el periodisme de LA MIRA.
Tornar a casa no és un fet trivial. No és sempre un viatge senzill, el retorn a un entorn familiar, a un context abastable. Com el fill pròdig, però sense gaire idealisme, aquell que torna no és el mateix que va marxar. I així, el restabliment a casa tampoc ho és. El viatge és iniciàtic, per paradoxal que sembli. No és cap pas enrere, n’és un de ferm cap endavant. L’Eva Mascarell Sérvulo, fotògrafa, tècnica d’imatge, productora audiovisual i tècnica de comunicació nascuda el 1989 a la Ràpita, fa nou anys que va refer el camí que havia emprès amb divuit anys. Com una més dels milers de joves de la perifèria d’aquest país amb una capital capgrossa, va anar-hi a estudiar i a buscar-se les garrofes. També va viure i estudiar a Lleida, va intentar viure la vida metropolitana de nou i va rodar món, i, després d’uns mesos vivint a Xile, va fer un niu que sembla definitiu a la riba de la badia dels Alfacs. No vol assegurar que no torni a marxar d’aquest petit país de parla tortosina, però hi té tot el que vol. Que ja és prou, i no és fàcil d’aconseguir.
En aquestes coordenades hi fa olor de peix, marisc i llagostí, de salabror, d’una continuïtat basada en aquesta riquesa que es pot veure en qualsevol direcció on miris
Entre els arrossars que s’endinsen cap al delta, i les oliveres i els garrofers que poblen el peu de la serra del Montsià, amb el Sénia al sud i l’Ebre al nord, en aquestes coordenades hi fa olor de peix, marisc i llagostí. De salabror, d’una continuïtat basada en aquesta riquesa que es pot veure en qualsevol direcció on hom miri, però que, com en tants ports del país i del Mediterrani, malda per no perdre el fil en un ecosistema dèbil i entre campanyes pobres, entrebancs burocràtics i relleus minsos. Mentre els qui tard o d’hora l’hauran de deixar o bé al futur o bé a la desaparició no ho facin, a la llotja s’hi continuarà venent fato a primera hora de la tarda. Ara, de bon matí, passejant pel port, els pescadors pugen a terra la pesca del dia, netegen les barques i alguns reparen xarxes asseguts als bancs de la llotja, amb la jornada a punt d’acabar, si tot va bé. Només els acompanyen runners i ciclistes que corren pel passeig. Es respira quietud. L’aprofitem per escolar-nos en la intimitat de l’Eva, neta de pescadors i arrossers, filla d’un mecànic i d’una pedagoga, que ens l’obre per fer-nos entendre les vicissituds i les raons que l’han fet tornar a port.
Com si ja ens coneguéssim i fóssim conscients del bagatge vital de cadascun, ens hem posat a parlar de l’art. De què és art i què no, preguntant a l’Eva per què considera que el documental que va enregistrar mentre era a Xile, pels volts de 2015, no té res d’artístic. Per què Xile? parteix dels dubtes vitals que li va generar una carta que li va escriure la seva mare mentre era al continent americà, en què li explicava la seva enyorança i li preguntava, genuïnament preocupada, per què havia decidit emprendre aquell camí. L’Eva no la va respondre mai. La resposta va ser aquesta peça.
Per a ella, l’art és un llenguatge que s’utilitza per transmetre allò que es té dins, que fa servir algú que té coses a dir. El seu llenguatge, més concretament, és l’audiovisual. Però el seu documental, diu, no ho és. Ha tingut una vida massa fàcil i no té coses tan interessants a dir. Està massa absorta en la tècnica, perquè és massa quadrada. Dona menys valor del que mereix a la seva feina. I nosaltres ens quedem absorts preguntant-nos si això que va fer no era art. Però sembla que arribarem a un cul-de-sac. L’Eva posa una mica de comèdia a tot, i això fa amena la conversa, com si ja fóssim amics. La comèdia, vaig sentir a dir una vegada, entre moltes altres coses és tragèdia més distància temporal. I sembla que l’Eva es pren així la seva vida. Que, només faltaria, no ha estat tot tragèdia, però els passa a molts, això de no creure’s prou a si mateix.
L’Eva festejava amb una xiqueta del poble, i aquest factor va posar llenya al foc a les ganes d’escapar-se del seu entorn, de sortir de casa dels pares i viure coses noves
Arribada la majoria d’edat, el futur, per al gruix del jovent ebrenc, o com a mínim un dels primers passos per conrear-lo, els estudis superiors, els porta a buscar-se la vida R15 i R16 amunt, a Tarragona o a Barcelona. En aquell moment vital, cap al 2007, l’Eva festejava amb una xiqueta del poble, i aquest factor va posar llenya al foc a les ganes d’escapar-se de l’entorn on fins llavors havia estat, de sortir de casa dels pares i viure coses noves. Encara que a casa només hi va rebre comprensió, empatia i ajuda, recorda que “en aquella època, l’homosexualitat tampoc estava tan normalitzada i visibilitzada”. Sortir de l’armari, tot i que no ho recorda com un fet traumàtic, sí que va provocar que algunes persones fins llavors properes li giressin l’esquena mentre el grup d’amics es dissolia.
Se’n va anar a Barcelona, “allà on Déu va perdre l’espardenya” de Barcelona, a Trinitat Nova, compartint pis. Va ser una època, recorda, “bastant fosca”, i la toxicitat de l’ambient al pis li va començar a provocar atacs d’ansietat. Els estudis de Dret que havia començat sense gaires motius ni motivació no la satisfeien. “Este rotllo que era igual el que fos veritat, d’haver de defensar a qui havies de defensar, no m’agradava, i arribats a aquest extrem, vaig pensar que «potser que fem alguna cosa que mos agrade»”, explica. I passat tan sols un any, se’n va anar a Lleida, on estudiava son germà, per començar-hi un grau superior en Imatge i So. S’hi va estar dos anys, dos anys ben diferents. Va accedir a un món que des de petita, quan feia fotografies amb una càmera analògica, li havia interessat. Li va encantar; es plany que no hi hagi graus universitaris d’aquesta disciplina. De fet, tal va ser el seu vincle, també personal, amb companys i professors, que va treballar fent una substitució al mateix grau que havia estudiat.
“Com pots veure, m’agraden els entorns tranquils.” Menys oportunitats, menys plans, menys connectivitat, menys facilitats, “però lo bullici de la gent…”
I torna a Barcelona. A Cerdanyola. El camí ja estava més dibuixat. Comunicació Audiovisual a l’Autònoma i una nova vida en un lloc que, tal com destaca, no és el mateix que la gran ciutat, per a prop que sigui. “Com pots veure”, diu mentre riu i es riu de si mateixa, “m’agraden els entorns tranquils”. Hi ha menys oportunitats, menys plans, menys connectivitat, menys facilitats, admet, “però lo bullici de la gent…”. Per a una persona “rareta”, la ciutat és un entorn més aviat hostil. Només per a un cap de setmana, per a un tràmit o per a l’oci puntual, però ha de tornar a carregar piles a casa. Tot i això, fa honor a la seva manera de veure les coses de totes maneres menys d’una absoluta, i per això no tanca la porta a la possibilitat que la vida la porti a Barcelona. Però “no en fa pinta”, diu, sorneguera.
A l’horitzó no s’hi albirava res gaire clar, i a casa dels pares, després d’haver-ne marxat anys enrere, s’hi sentia fora de lloc. Sentia que “ells tenien la seva independència i jo la meva”
A Cerdanyola, acabat el grau en Comunicació Audiovisual i amb experiència prèvia, com la que va tenir al desaparegut canal de comunicació local La Manyana TV, l’Eva es va posar a enviar currículums a mitjans de comunicació. Va trobar algunes feines de freelance, com algunes col·laboracions a El Periódico i Nació Digital, per a qui va cobrir esdeveniments i festivals. Però no va trobar cap oferta ferma i segura. “No sé si és perquè no era el perfil que ells buscaven, que també pot ser… Vull dir que en aquell moment el context laboral estava malament. Potser un altre va trobar feina de seguida. Jo no en vaig trobar, i per això no tenia sentit quedar-me allà.” Això, amb 25 anys, va precipitar la seva tornada a casa.
A les Terres de l’Ebre, les projeccions de futur tampoc eren gaire optimistes. “No em va sortir feina de res. Allà, buscava feina relacionada amb lo meu, i aquí també, però també de qualsevol cosa, però ningú del sector em va trucar, encara que temps més tard sí, i hi vaig treballar”, aclareix l’Eva. Va treballar per a l’Aguaita, diari digital de la zona, i va col·laborar amb un fotògraf del poble. Però, amb la incertesa del sector, a l’horitzó no s’hi albirava res gaire clar, i a casa dels pares, després d’haver-ne marxat anys enrere, se sentia fora de lloc, sentia que “ells tenien la seva independència i jo la meva”. Desafecta, sense feina i sense saber què faria en tornar, va decidir anar a viure mig any a Xile, auspiciada per diversos amics que eren i havien estat al país treballant-hi. Hi buscava el que no tenia: feina i una connexió que no sentia. Va trobar-hi totes dues coses.
La duresa de la situació va escarmentar i preparar l’Eva. A Catalunya, s’hi sentia estancada i, encara que la via d’escapament que va escollir no va ser plàcida, es va “desestancar”
“No va ser un gran èxit, aquella experiència laboral”, evoca amb escepticisme, però amb l’afecte amb què es veuen determinades experiències negatives ja païdes. “Em van explotar bastant. Vaig treballar d’animadora de festes infantils, en un supermercat, en un taller de serigrafia…” Aquesta última feina, recorda, “va ser el súmmum, perquè era una cosa que em podia interessar, però era una bogeria. Hi havia molta rivalitat entre els mateixos treballadors, perquè ens pagaven per cada producció que fèiem de més. Els caps donaven la feina als nous per no pagar-los els plusos. De fet, van tancar l’empresa i no ens van pagar el que ens devien”.
La duresa de la situació va escarmentar i preparar l’Eva. A Catalunya, se sentia estancada i, encara que la via d’escapament que va escollir no va ser plàcida, es va “desestancar”, tal com li agrada dir. Entre el cel fosc, va trobar-hi algunes clarianes, com una col·laboració amb un fotògraf de qui recorda que, en el seu cas, sí que “tenia clar on estaven els estàndards”. Ell, de fet, la va convèncer de la possibilitat de fer-se autònoma en el futur, i de la importància de donar el valor necessari a la feina feta. Encara que sovint li costa fer això mateix respecte del que surt de la seva sensibilitat i intel·lecte. “Sempre millorable”, insisteix. Treu pes a la seva obra, però considera que està immersa en el procés de conèixer-se a si mateixa per, en part, poder considerar allò que fa. Potser és d’aquí mateix d’on surt l’art, l’expressió personal, del desengany amb la idea preconcebuda d’un país de què va conèixer les entranyes, però també d’un desengany personal que li va servir per créixer.
L’Eva no es ven gaire bé, encara que, amb una dona tan trempada i abonada al sarcasme, podem parlar sense gaires embuts amb la companyia de l’Elena Gavaldà, la fotògrafa. La síndrome de la impostora plana sobre la conversa quan la traslladem a la terrassa del bar de la llotja. L’Eva, diu, de vegades tem que aquesta actitud pugui ser falsa modèstia, però considera que el seu raonament és: “No em mires ara perquè el que he fet és una merda, però jo crec que puc fer alguna cosa millor que encara no he fet”. És per això que no li agrada col·locar-se en cap aparador, que ens diu que ella no té gens d’interès i que valora el privilegi de la formació que li ha permès conèixer una tècnica que li posa el vent a favor per crear.
El preu de l’habitatge era un dels motius per venir a viure a la Ràpita, encara que, com un problema ja generalitzat, aquests temps són ja passats
De Xile, l’Eva va tornar-ne havent-hi conegut una noia, la Daniela, de qui es va enamorar. Ella estava acabant els estudis de disseny, i van esperar un any i mig per retrobar-se a Catalunya, a la Ràpita, sense crear-se expectatives de futur. D’això en fa nou anys, la Daniela ja parla un català ebrenc que mira de certificar al Centre per la Normalització Lingüística i li encanta l’arròs amb fesols. Des de llavors, unides com a parella de fet per tal de regularitzar la situació legal de la Daniela, totes dues estan establertes a la Ràpita, gràcies a l’ajuda dels seus pares, que els van oferir una menudeta planta baixa dels anys seixanta que les ha acollit durant aquest temps.
En aquell moment, tot i la seva afortunada situació, el preu de l’habitatge era un dels motius més interessants per venir a viure a la Ràpita, encara que, com un problema ja generalitzat, aquests temps són ja passats. Volien fer reformes a la casa, fet que implicava buscar un pis per llogar provisionalment. Ha estat en aquesta cerca en què l’Eva ha viscut més directament i crua la dificultat per trobar un habitatge digne i barat, i per superar algunes adversitats que semblen normalitzades o pròpies de la dinàmica comercial, com el rebuig als immigrants o les altes exigències econòmiques.
L’horitzó és incert i els anys passen. Aquest viacrucis genera frustració, sensació de culpabilitat per l’ajuda rebuda en una edat en què la independència hauria de ser generalitzada. Això, i la necessitat de tenir uns ingressos constants i segurs com a vàlua per a la regularització de la situació de la Daniela, per a l’Eva va ser un factor significatiu a l’hora de projectar-se en el mercat laboral: “Si has de treballar per a poguer-te pagar un lloguer d’estos preus desproporcionats, evidentment agafaràs qualsevol cosa que puguis pagar. En canvi, si no tens este problema, pots permetre’t dir que no a certes faenes o ficar-te més exquisida. És una cosa que en certs punts de la vida sí que t’importa i te mengua molt l’autoestima si no t’agafen enlloc”.
L’horitzó és incert i els anys passen. Un viacrucis que genera culpabilitat per l’ajuda rebuda en una edat en què la independència hauria de ser generalitzada
“La generació dels meus pares no ho acaba d’entendre”, lamenta l’Eva, com si no hi hagués dret a la queixa quan s’ha rebut una educació immaculada i plena de recursos. Com en el seu cas, molts altres amics han estat afortunats de rebre l’ajuda familiar, que, alhora, genera un sentit de l’agraïment que moltes vegades no es pot tornar. “No et sents una persona completa, i crec que part de la meua generació hem experimentat este sentiment i la incomprensió dels nostres pares”, comenta l’Eva, que, malgrat això, destaca que, “si hi ha alguna cosa que ha de sortir d’aquesta entrevista, és el total agraïment que tinc cap a ells”. “Si no fos per ells no seria qui soc, ni hauria fet res del que he fet”, assegura, i reconeix l’efecte que té la percepció del pas del temps i de l’edat en els éssers pròxims, que fa veure les relacions com a efímeres, com a finites, una realitat que de més jove donava per feta i no valorava. D’això es tracta, en bona part, aquest viatge, aquest procés, d’allò que anem omplint de valor i de com canvien aquestes prioritats i focus.
“S’ha de saber defensar el que una persona vol: jo prefereixo treballar d’una cosa que no estigui relacionada amb el meu àmbit, però tenir un nivell de vida que em permeti viure tranquil·la”
Tornar a la Ràpita, establir-s’hi, no va ser un pas enrere per a l’Eva. Ha estat la definició de la seva manera de concebre la seva vida. Menys oportunitats? Això és relatiu. També hi ha menys competència, i una xarxa comunitària de persones i professionals i l’esperança que es palpa. El que ella anomena el “col·lectiu Terres de l’Ebre”. Moviment i agitació cultural dels quals se sent part, orgullosa, però com una outsider que potser algun dia deixarà de ser-ho. Ella, a casa, també hi ha trobat una panoràmica dels interessos personals que no posa la feina i l’ambició laboral al capdavant. “Si no em dedico a una cosa, em dedicaré a una altra”, diu, rotunda. Va mirar de trobar feina a Barcelona, però sense opcions; “què havia de fer?”, sembla que es pregunti.
No és cap novetat per a algú que ha fet de tot, que ha viscut la divertida experiència de ser freelance. La feina subordinada a la vida, amb la família, l’entorn, el benestar i el temps al davant. Salut mental. Aquestes són les seves prioritats, conscient dels privilegis de què gaudeix i que no tothom pot tenir. “No voldria romantitzar la precarietat”, alerta. “S’ha de saber defensar el que una persona vol: jo prefereixo treballar d’una cosa que no estigui relacionada amb el meu àmbit, però tenir un nivell de vida que em permeti viure tranquil·la, que romantitzar viure d’allò que he estudiat quan en realitat visc una vida d’estrès i maldormir. M’agrada el cinema, però has vist com treballa molta gent del sector?”
Barcelona és “l’imaginari de l’amant, d’allò que no trobes a casa, que de vegades va bé, però on no et vols quedar al llit”
És estimulant i sanador veure la perspectiva que es forja amb el pas dels anys, per pocs que realment siguin, però determinants que són. Ja ho diu l’Eva, que es tracta de l’empíric exercici de la prova-error, d’anar trobant el camí de la manera que cadascú troba, que mai serà universal, i que ella no entén com una derrota. Es continua formant, com en difusió del patrimoni cultural; és flexible i, amb el bagatge aconseguit, mira de treure’s el temor de dir que sí a feines que li suposen un repte emocional. I ara que ens acomiadem i nosaltres marxem del sud cap al nord del sud del Principat, l’Eva se’n va a Tortosa. Avui comença a treballar a la biblioteca de la seu de la Universitat Rovira i Virgili a la ciutat, on ja va treballar temps enrere. Hi torna amb l’esperança d’aprovar unes futures oposicions i descansar. No pas no treballar, sinó alleugerir la incertesa. Barcelona és passat, és “l’imaginari de l’amant, d’allò que no trobes a casa, que de vegades va bé, però on no et vols quedar al llit”. La Ràpita, en canvi, “és casa, forma part de la meva identitat, és on em sento segura i tinc tot el que necessito”. Són les arrels amb les quals s’ha reconciliat i ha trobat la certesa, que mai acaba de ser-ho del tot, però que és un motor per avançar.
Hem pogut explicar aquesta història gràcies a la col·laboració dels nostres subscriptors.
Tots fan possible el periodisme de LA MIRA.
– continua després de la publicitat –
– continua després de la publicitat –
Envia un comentari